Beste burgemeester, wethouders, raadsleden,

Als je jarig bent, dan is dat feest. En 100 jaar jong, dat is natuurlijk een heel bijzonder feest. Zo bijzonder, dat normaal gesproken zelfs de burgemeester bij je op bezoek komt.

Scouting bestaat dit jaar 100 jaar in Nederland. Een volle eeuw geleden zijn meisjes en jongens, zoals ik, begonnen met iets, dat we allemaal zo leuk vinden, dat we vandaag deze verjaardag kunnen vieren. En dit eeuwfeest vieren we natuurlijk niet alleen vandaag, maar zullen we het hele jaar door vieren, op een manier die al 100 jaar bij Scouting past: met het maken van heel veel plezier, zodat kinderen leuke dingen kunnen doen in hun vrije tijd, en er ook nog wat van kunnen leren. Waar samenwerking, plezier, de natuur, avontuur, ontplooiing, vriendschap en zelfstandigheid allemaal belangrijk in zijn.

Een feestje vier je, dus, niet alleen. We willen dit feest dan ook graag samen vieren, met de bewoners van Schiedam zoals we tijdens de Scout-It-Out op 27 maart zullen doen, met heel Nederland zoals we tijdens Scout-2-Day op 15 mei zullen doen, en vanavond met u, als bestuurders uit de gemeenteraad. Omdat we de gemeente Schiedam hiermee ook een beetje willen bedanken voor een eeuw aan ondersteuning. Van morele ondersteuning tot concrete bijdragen, we hebben het in die jaren allemaal langs zien komen. Daarmee heeft de gemeente Schiedam niet alleen Scouting geholpen, maar alle kinderen en jongeren uit deze stad een steuntje in de rug gegeven.

We hopen dan ook dat u het 100-jaar Scouting Jubileum met ons mee wilt vieren. We hebben een grote jubileumtaart voor u meegenomen en hopen dat u, met ons, daarmee de afgelopen eeuw wilt vieren. Maar we hopen ook, dat u vast een gebakje wilt nemen op de komende 100 jaar, waarin Scouting de kinderen van Schiedam nog steeds een leuke, uitdagende en toch leerzame tijd gaat bieden.

Dé reden dat de burgemeester normaal gesproken op bezoek gaat bij een 100-jarige is natuurlijk dat de meeste 100-jarigen nou niet meer zo actief zijn. Scouting is dat juist wel. Scouting is en blijft een jeugdige, energieke club. Dus in plaats van dat de burgemeester op bezoek komt bij de 100-jarige, komt deze 100-jarige vereniging met plezier zelf op bezoek bij de burgemeester!

Mevrouw de burgemeester, mag ik u uitnodigen deze jubileumtaart aan te snijden?