Meest gestelde vragen

Jullie stoken toch altijd vuurtjes?

Dat valt wel mee. Enkele keren per jaar, en voor de oudere leden op kamp, zal er op houtvuur worden gekookt. Verder houden we wel van een gezellig avondje. Een kampvuurtje past daar goed bij.

Mijn kind is pas 7, gaat dat wel goed in een tent?

Kinderen gaan op kampen en weekenden niet zomaar overnachten in een tent. De jongste kinderen, tussen de 5 en 7 jaar, slapen tijdens een overnachting altijd in het eigen groepshuis. Lekker dichtbij in een bekende omgeving.

Welpen zijn al wat ouder, en houden hun weekenden in groepshuizen door heel Nederland. Zo zijn ze wel weg, maar slapen ze wel in een stevig gebouw.

Vanaf 11 jaar, bij de Scouts, wordt er gekampeerd in tenten. Zo bivakkeert elke leeftijdsgroep op een manier die past bij de leeftijd, en ontdekken de jeugdleden bij de volgende leeftijdsgroep weer iets nieuws.

Is Scouting militaristisch?

Dat zou je misschien op het eerste gezicht zeggen, als je al die uniformen ziet. Maar nee, Scouting is eerder het tegengestelde van militaristisch. Bij de Scouting Tono-groep proberen we de jeugdleden een plezierige tijd te bieden waar ze later ook nog wat aan hebben. Zelf meedenken bij het programma maken, actief mee-organiseren en inspraak zijn de steekwoorden hierbij. Niet bepaald militaristisch dus.

De gelijke kleding (uniforme kleding) laat juist zien dat iedereen eigenlijk hetzelfde is. Het enige verschil is dat de jeugdleden op het uniform tekens dragen om te laten zien dat ze bepaalde vaardigheden bezitten. Net zoals voor een zwemdiploma vaak een badge op zwembroek of badpak wordt gedragen.

Mijn kind wil komen kijken. Moet ik dan direct de kleding aanschaffen?

Nee, iedereen die misschien lid wil worden kan altijd drie opkomsten vrijblijvend komen kijken. Pas hierna hoeft te worden besloten of het kind in wordt geschreven. Na de inschrijving duurt het meestal nog één à twee maanden voor de kleding hoeft te worden aangeschaft.

Is het uniform niet veel te warm in de zomer?

Speciaal voor de zomer heeft de Scouting Tono-groep een t-shirt. Dit groepsshirt mag in de zomer in de plaats van het overhemd worden gedragen. Het is voor een schappelijk prijsje verkrijgbaar bij de groep. Zowel het overhemd als het groepsshirt worden altijd met de groepsdas gedragen.

Als ouder wil ik ook graag weten wat er bij de Scouting Tono-groep zoal gebeurt.

Dat kan. Elf keer per jaar brengen we onze eigen nieuwsbrief uit, de "Tono TamTam". Hierin staan alle belevenissen van de jeugdleden en veel informatie over de komende activiteiten. Bovendien ontvangt u als ouder of verzorger voor alle bijzondere activiteiten een brief met de benodigde informatie.

Voor enkele grote activiteiten zoals een zomerkamp houden de meeste leeftijdsgroepen een ouderavond. Tenslotte houden de meeste leeftijdsgroepen een één-ouder-weekend, waarin ieder kind één ouder meeneemt op een weekend. Tijdens zo'n weekend wordt een redelijk normaal programma gedraaid, geslapen in een groepshuis of in tenten etc.

Mijn kind is bijna 11, maar wil nog niet overvliegen

De Scouting Tono-groep kent verschillende leeftijdsgroepen. Dit betekent dat uw kind gaat "overvliegen" naar de volgende leeftijdsgroep. Voor veel kinderen een spannende gebeurtenis. Het overvliegen is echter niet vast gekoppeld aan de leeftijd. Zodra uw kind de leeftijd heeft om over te vliegen, zal de leiding bekijken of uw kind hier aan toe is. Sommige kinderen zullen dus iets eerder overvliegen, sommige iets later. Ook kan er vaak rekening worden gehouden met vriendjes en vriendinnetjes. Zo is het moment van overvliegen naar de volgende leeftijdsgroep voor ieder kind op maat gesneden.

Daarnaast kan een kind al voor het overvliegen enkele opkomsten meedraaien met de toekomstige leeftijdsgroep. Uw kind kan zich dan een goed beeld van de activiteiten vormen.

Uitkijk Stoppen!

Nader kennismaken