Groepskamp 2002

Post

Juli 2002 hield de Scouting Tono-groep een groepskamp in Harderwijk. Het Schiedams Nieuwsblad plaatste een artikel op de voorpagina en een vervolgverhaal op pagina 3.

Pagina 3 van het Nieuwe Stadsblad, donderdag 15 augustus 2002

Voorpagina van Het Schiedams Nieuwsblad van 8 augustus 2002. Foto: Richard Spruit (Dolfijn).

De tekst van dit de voorpagina is als volgt:

De Schiedamse Scouting Tono-groep heeft dit jaar voor het eerst sinds tien jaar weer een gecombineerd kamp voor alle groepen gehad in Harderwijk.
Zaterdag 20 juli vertrokken de scouts en ze kwamen zaterdag de 29e weerterug van een zeer geslaagde week. Met hele grote stappen zijn ze in de bossen rond Harderwijk door alle belangrijke dagen van het jaar gelopen tijdens de kampdagen.
Op woensdag kwamen de kleinste 'Bever' scouts hun kampement in Harderwijk opslaan. Ze werden door de kabouters en welen en scouts en explores welkom geheten in het zwembad want het is natuurlij niet alleen hard werken als je op kamp bent.
Verderop in deze krant een uitgebreid verslag van de kampweek door Richard Spruit.

Pagina 3 van het Nieuwe Stadsblad, donderdag 15 augustus 2002

Pagina 3 van het Schiedams Nieuwsblad van 8 augustus 2002. Foto: Richard Spruit (Dolfijn). De tekst van het artikel op pagina 3:

Schiedam – Aan de rand van de Veluwe hield de Scouting Tono-groep de afgelopen dagen haar groepskamp. Alle leden, van 5 tot 23 jaar oud, logeerde of kampeerde een aantal dagen in Harderwijk voor het hoogtepunt uit het Scoutingseizoen. Net teruggekeerd komen de enthousiaste verhalen naar boven.

“Normaal gesproken houdt elke leeftijdsgroep een eigen kamp”, zo verteld Richard Spruit, voorzitter van de Scouting Tono-groep. “De jongere leeftijdsgroepen slapen dan enkele dagen in een gebouw dicht bij huis, terwijl de oudste leeftijdsgroepen vaak naar het buitenland gaan. Dit jaar hebben we echter besloten eens een gezamenlijk kamp te houden. Dat deden we met weekenden ook wel eens, maar een gezamenlijk kamp is al weer zo’n 10 jaar geleden”. Aangezien bij Scouting elke leeftijdsgroep zijn eigen spel heeft, waren het eigenlijk meerdere aparte kampen bij elkaar, waarin een groot aantal gezamenlijke activiteiten was opgenomen.

Thema

Het thema was wel voor elke leeftijdsgroep hetzelfde: een vier-seizoenenkamp. In een week tijd werd zo een heel jaar doorlopen. Zo was de vertrekdag het Nieuwjaar, en zondag was het Valentijnsdag. “Dat ging heel snel, want maandag was het al weer Pasen”, aldus Sanny die op deze dag jarig was. Het inmiddels 12-jarige meisje werd dan ook verrast met paaseieren en verjaardagsliedjes. “Natuurlijk werden we ook als paashazen geschminkt en gingen we hierna een groot spel doen in het bos.” De groep van 14 tot 17-jarigen was Pasen inmiddels ontvlucht voor een zwerftocht van 40 kilometer over de Veluwe.
Ook Koninginnedag op dinsdag viel in goede aarde. Voor de Kabouters en Welpen, de meisjes en jongens van 7 tot 11 jaar, was er een heuse Koninginnedag georganiseerd met allemaal oudhollandse spelletjes zoals katknuppelen, vlegelhangen etc. De deelnemers en winnaars ontvingen ’s avonds uit handen van een stand-in Harer Majesteit de medailles in de orde van Oranje-Nassau voor hun goede verrichtingen.
Op woensdag arriveerden ook de jongste leeftijdsgroep, de Bevers met leden van 5 tot 7 jaar. De meisjes en jongens keken hun ogen uit toen ze arriveerden op het kampterrein met alle tenten van hun oudere medescouts. Voor deze jongste Scoutjes was er echter een gebouw waar ze in konden slapen. “Zo houdt elke leeftijdsgroep zijn eigen kamp. De kleinste kinderen zijn nog te jong voor tenten, dus die slapen in het gebouw. De oudere kinderen hebben dan hun eigen avontuur als ze met groepjes in tenten slapen”, zo licht Kim Meyer, een van de leidsters, toe.
De week werd afgesloten met een heus kerstdiner waar ook de kerstman nog even op bezoek kwam en oudejaarsavond mét oliebollen en sterretjes. De volgende ochtend werd helaas het kamp opgebroken en vertrokken de Scouts naar ’t Koetshuis, het groepsgebouw van de Scouting Tono-groep op de grens van Schiedam en Vlaardingen.

Afscheid

Terwijl Stephany en Matthijs hun herinnering in ontvangst nemen verteld Richard verder. “Je merkt dat een groepskamp een hoop extra organisatie met zich meebrengt. Je hebt ook veel afstemming nodig omdat we toch iedere leeftijdsgroep een kamp willen laten houden dat past bij de eigen leeftijdsgroep. Zo’n groepskamp is dan af en toe best zwaar en complex voor de vele vrijwilligers van deze Scoutinggroep. Maar iedereen heeft er hard zijn best voor gedaan en het is een geslaagd kamp geworden.”
Voor de oudste Explorers, nu 17 en 18 jaar oud, was het kamp tevens een afscheid van hun huidige leeftijdsgroep. Na de zomervakantie zullen zij een nieuwe leeftijdsgroep voor 17 tot 23-jarigen oprichten. Naast het bestaande samenwerkingsverband met de Scouting Fransiscus-Lodewijkgroep uit Schiedam krijgt de Scouting Tono-groep dan een tweede leeftijdsgroep voor de oudste Scoutingleden. Het nieuwe Scoutingseizoen begint op zaterdag 7 september. Belangstellenden vanaf 5 jaar zijn dan weer welkom. Het groepshuis van de Scouting Tono-groep, ’t Koetshuis, ligt aan de Sweelincksingel in Schiedam, vrijwel op de grens met Vlaardingen.

Voor meer informatie over de Scouting Tono-groep kunt u contact opnemen met Richard Spruit, voorzitter, tel. 010-2467270 of Marja van Heest, secretariaat, tel. 010-4715959. E-mailen kan ook naar Info@Scoutingtono.nl of kijk op het internet: http://www.scoutingtono.nl.

Het origineel van de foto op de voorpagina

Het origineel van de foto op pagona 3

De foto's die bij het persbericht zijn geplaats. De foto op pagina drie is een beetje vreemd afgesneden: in het artikel wordt meerdere malen gerefereerd aan het welkom heten. De Scouts hadden ook het woord Welkom van dennenappels gemaakt op een stuk grond voor de tent. Helaas is net dit woord van dennenappels van de foto geknipt.

Archief