Schiedamse Scouts keren terug van Jamboree

In Maasstad Weekbladen, editie Schiedam, is een artikel verschenen naar aanleiding van de deelname van drie leden van de Scouting Tono-groep aan de Nationale Jamboree:

Pagina 6 van het Maasstad Weekbladen, editie Schiedam, van 25 augustus 2004

Aangezien de tekst wat moeilijk te lezen is, hierbij de tekst van het artikel:

SCHIEDAM - Drie scouts van de Schiedamse Scouting Tono-groep hebben het zomerkamp van hun leven achter de rug. Scouting Nederland organiseerde in Boxtel de Nationale Jamboree en zij mochten er bij zijn. In totaal is er door 4500 scouts uit heel Nederland en enkele honderden gasten uit veertig verschillende landen aan scoutingvaardigheden gewerkt en een heleboel plezier gemaakt. "Ik had er veel van verwacht", vertelt Mathijs van Meer, één van de drie Schiedamse deelnemers, "Maar al mijn verwachtingen werden ruimschoots overtroffen. Van 's ochtends vroeg tot diep in de nacht was er wat te doen, werden vriendschappen gesloten of konden we gewoon even lekker hangen. Ik denk nog een maand nodig te hebben om alle indrukken te verwerken."

De Nationale Jamboree wordt eens in de vier jaar georganiseerd. De volgende Jamboree zal dus (helaas) nog even op zich laten wachten. Over drie jaar wordt in Engeland echter al de Wereld Jamboree gehouden waarbij het 100-jarig bestaan van Scouting wereldwijd wordt gevierd. Op dit jubileum worden zeker 50.000 Scouts uit 120 verschillende landen verwacht.

Aan internationale contacten hebben de Schiedan1se scouts nu in ieder geval al geen gebrek. Het leggen van contacten met de meiden of jongens van andere Scoutinggroepen was tijdens de Jamboree in Boxtel immers een belangrijk onderdeel en ook nog eens een erg populaire bezigheid. De enkele honderen gastscouts uit zo'n veertig verschillende landen maakten de culturele uitwisseling alleen maar interessanter. Zo heeft één van de deelnemende scoutinggroepen een hechte vriendschap ontwikkeld met scouts uit Dar Es Salaam in Tanzania. Deze scouts zullen onder andere een tent met toebehoren en kampeeruitrusting cadeau ontvangen.

Tijdens het Scoutingkamp hebben de jeugdige scouts ook samen gewerkt aan het verwerven van nog meer scoutingvaardigheden en het ontdekken van onvermoede eigen talenten. Dit aan de hand van het jamboreethema 'More2Explore!'. Plezier beleven stond daarbij voorop. De scouts hebben onder andere deelgenomen aan trektochten (hikes), wateractiviteiten en culturele workshops. Ook heeft een groot deel actief bijgedragen aan de tot standkoming van de dagelijkse kampkrant of de uitzendingen van radiostation Scout FM (op de frequentie 105.8 FM). "Ja,uitdagend was het zeker", vindt Mathijs. "Zo was er een enorme hindernisbaan gemaakt met touwbruggen op zes meter hoogte, een soort slingerlianen en zwevende balken, eveneens op die hoogte. Best wel eng, maar een enorme kick als je de hele baan toch had gedaan."

De 4500 meisjes en jongens konden zich verder vermaken met toneel, watersportactiviteiten, nachtelijke droppingen of simpel een spelletje rolstoelhockey voor niet invalide jongeren. De scouts van de Tono-groep houden het voorlopig weer even bij hun eigen activiteiten. Afgelopen zaterdag is het seizoen immers weer begonnen in het clubhuis aan de Sweelincksingel.