Briefpapier

Als onderdeel van Scouting Nederland maakt de Scouting Tono-groep gebruik van de Scouting-huisstijl. Brieven naar ouders, officiele instanties etc. mogen alleen op het officiële briefpapier worden gemaakt.

We hebben het zo makkelijk mogelijk gemaakt. Met behulp van de uitleg hieronder wordt het voor iedereen bijzonder eenvoudig om gebruik te maken van het briefpapier. Je bent slechts 3 stappen verwijderd van het gebruik van briefpapier.

Vereisten

Het briefpapier is bedoelt voor Microsoft Word®. Het is getest met de versies 97 en 2000.
De uitleg op deze pagina is voor de engelstalige versie van Word. Gebruik je de nederlandstalige versie, bekijk dan de nederlandstalige Word-pagina. De werking is overigens exact hetzelfde, alleen de schermafbeeldingen laten een andere taal zien.

Stap 1. Modellendirectory opzoeken

We zullen eerst moeten achterhalen waar Word naar de modelbestanden zoekt. Start Word. Kies in het menu voor Extra en Opties.

Kies in het menu voor Extra en Opties

In het scherm dat je nu ziet laat het tabje Bestandlokaties de plaatsen zien waar de bestanden op de harde schijf staan:

Onder het table Bestandslokaties staat de directory met modellen.

Schrijf de plek op waar de Gebruikermodellen staan. In dit voorbeeld zou dit c:\program files\office\template zijn. Dit is de modellendirectory.

Stap 2. Tono briefpapier uitpakken

Start de verkenner. Ga naar de modellendirectory die we in stap 1 hebben opgezocht. Maak hier een nieuwe subdirectory met de naam Scouting:

Maak een nieuwe folder aan met de naam Scouting. Plaats deze folder in de directory die je in stap 1 hebt opgezocht.

Vergeet niet de naam van de nieuwe folder te veranderen in Scouting

Download nu het bestand Beveiligd met een wachtwoord. briefpapier.zip. Bij het downloaden kan je kiezen voor Opslaan op schijf of Openen. Kies maar voor openen. Denk er aan dat dit een bestand van 2,5 MB is, dus het ophalen kan even duren:

Kies bij het downloaden voor Openen.

Het zip-bestand zal nu openen in winzip. Kies in het menu voor Extract of uitpakken (afhankelijk van de taalversie) en pak de bestanden uit naar de Scouting-directory die je in het begin van deze stap hebt aangemaakt:

Unzip alle bestanden naar de directory die in deze stap is aangemaakt.

Stap 3. Herstart Word®

Start nu Word opnieuw op. Kies in het menu voor Bestand en Nieuw.... In het schermpje dat zich nu opent heeft een van de tabjes de naam Scouting. Onder dit tabje kan je een van de modellen Scouting Tono-groep briefpapier kiezen.

Onder het tabje Scouting kan je nu de briefpapier modellen vinden.

Voorbeeld van het briefpapier

Hiermee open je een template met het volledige briefpapier. Veel makkelijker kan het niet.

Wil je de brief afdrukken op voorbedrukt Scouting Nederland briefpapier, selecteer dan het Scouting Nederland logo en verwijder deze (dit logo staat al op het voorbedrukte briefpapier). De rest van de template-onderdelen laat je staan.

Voor vrijwilligers