Webmail

Met behulp van webmail kan je e-mail lezen of versturen vanaf elke pc ter wereld, zolang deze pc maar een internetverbinding en een browser heeft. Vrijwel elke pc heeft tegenwoordig een browser zoals Microsoft Internet Explorer, Opera of Netscape.

Bij het gebruik van webmail blijven alle berichten op de server staan. Hierdoor kan webmail gebruikt worden naast een programma voor het lezen en versturen van e-mail, zoals bijvoorbeeld Outlook Express of Eudora.

Inloggen

Webmail heeft een heel eenvoudig adres. Start een browser en ga naar webmail.scoutingtono.nl. Eventuleel kan deze pagina ook als bookmark opgeslagen worden. Op deze pagina wordt zo veel mogelijk vermeld wanneer eventuele onderbrekingen zijn te verwachten.

Eventueel is deze pagina als bookmark op te slaan.

Onderaan de pagina staat een link waarmee je naar de inlogpagina gaat van webmail.

De e-mailserver van de Scouting Tono-groep is beveiligd met behulp van een publiek certificaat. Klik op de inloglink. De gegevens van het certificaat worden nu zichtbaar. Controleer deze gegevens.
Worden er geen gegevens van een certificaat getoond of kloppen de gegevens niet, breek dan je handelingen af. Het is dan niet mogelijk veilig gebruik te maken van webmail. Stel zo snel mogelijk de postmaster hiervan op de hoogte!

Controleer de gegevens van het certificaat!

Deze waarschuwing kan verschillende vormen hebben. In Internet Explorer 8 ziet dezelfde waarschuwing er zo uit:

Controleer de gegevens van het certificaat!

Nadat op "ok" of "Continue to this website (not recommended)" is geklikt kan de gebruikersnaam en het wachtwoord ingevuld worden. Een overzicht van gebruikersnamen is te vinden op de pagina met de Beveiligd met een wachtwoord.mailadressen.

Inloggen

Het is normaal dat je browser waarschuwt dat het certificaat niet door een erkende instelling is uitgegeven. Als je het certificaat bekijkt zal je zien dat dit een "self-issued"-certificaat is die door Richard Spruit of door Spruitnet.nl is uitgegen. Het is normaal dat hier een waarschuwing op volgt.

Na het invullen van je gebruikersnaam en wachtwoord opent het scherm met de inbox zich.

Onderaan het scherm is is een klein slotje zichtbaar. Dit slotje geeft aan dat er gebruik gemaakt wordt van een beveiligde verbinding. Als het slotje niet zichtbaar is, kunnen anderen mogelijk meekijken. Controleer altijd of het slotje zichtbaar is tijdens en na het inloggen en er dus een beveildigde verbinding is.

Webmail gebruiken

Na het inloggen kom je terecht in het hoofdscherm van de Scouting Tono-groep webmail:

Het hoofdscherm van de Scouting Tono-groep webmail

Dit scherm bestaat uit een viertal gedeeltes. In het midden staan de binnengekomen berichten:

De inbox met de ingekomen berichten

Door op een van de berichten te dubbelklikken kan deze geopend worden. Als er meer berichten zijn dan er op een scherm passen, kan je doorgaan naar een volgend of vorig scherm met meer berichten. De belangrijkste gegevens van een e-mail staan in dit scherm al overzichtelijk bij elkaar.

Aan de linkerkant is een overzicht van alle mappen te vinden. Met behulp van je rechtermuisknop kan je mappen aanmaken of verwijderen. Klik op een map om de berichten in de map te zien. Berichten kan je naar een map slepen om ze te verplaatsen.

Het overzicht van mappen

Boven de lijst mappen staat "instellingen". Hier kan je het uiterlijk van je webmail aanpassen, anti-spamfilters instellen, afwezigheidsmeldingen aanzetten en je wachtwoord wijzigen.

Nog vragen?

Stel je vraag aan de postmaster.

Webmail

Ingelogde gebruiker: